
MakerBot و فضای ساخت و ساز اشتراکی
بسیاری از افرادی که برای اولین بار با مفهوم فب لب و میکر اسپیس آشنا می شوند از ما در رابطه با مدل راه اندازی کسب و کارهای حوزه ساختی در فب لب سوال می کنند. شکل گیری کمپانی میکربات بهترین نمونه از روندی است که یک تیم در یک فب لب می تواند طی کند تا با استفاده از تجهیزات و امکانات آن فضا کسب و کار خود را توسعه دهد، جذب سرمایه کند و از فب لب جدا شود. در این میان فب لب به عنوان تسهیل کننده ی تمام روند رشد، در کنار کسب و کار خواهد بود و بستر مورد نیاز را فراهم می کند.
در سال 2007 بری پتیس که یک آموزگار و ارائه دهنده ی فیلم های آموزشی مهارتی بود در رابطه با چالش یک رویداد رباتیکی با موضوع ساخت رباتی که توانایی ساخت یک لیوان را داشته باشد، به واسطه ی حضور در فضای ساخت اشتراکی MetaLab با پرینترهای سه بعدی آشنا شد.
در سال 2008 او به شهر خود نیویورک بازگشت و خود به یکی از بنیان گذاران فضای ساخت اشتراکی NYC Resistor در بروکلین تبدیل شد. او به همراه زاک اسمیت و آدام مایر اولین پرینتر سه بعدی خود را با هدف فروش پرینترهای ماژولاری که قابل مونتاژ توسط مشتری باشد توسعه دادند.
اولین سری از کیت های پرینتر سه بعدی که اغلب اجزاء بدنه آن با لیزر کاتر در فضای ساخت اشتراکی NYC ساخته شده بودند با نام تجاری ” MakerBot ” روانه بازار شد. تا ماه مارس 2011 تقریبا 3500 عدد از این دستگاه ماژولار به فروش رسید!
سال 2013 کمپانی بزرگ Stratasys اعلام کرد که MakerBot را در یک معامله سهام به ارزش 604 میلیون دلار خریداری کرده است (با حفظ برند). تا آن لحظه میکر بات تقریبا 22 هزار دستگاه پرینتر سه بعدی فروخته بود!
تخمین زده می شود که این کمپانی فقط از سال 2013 تا 2016 تقریبا 100 هزار دستگاه رومیزی به فروش رسانده است. امروزه این کمپانی با داشتن انواع دستگاه های متنوع و پلتفرم دسترسی به فایل آنلاین Thingiverse، یکی از بزرگترین، تاثیرگذار ترین و معروف ترین شرکت های جهان در زمینه توسعه صنعت چاپ سه بعدی می باشد.
این تاریخچه مصداقی است از تاثیری که کارگاه های ساخت اشتراکی و ساخت دیجیتال می توانند در توسعه ی تکنولوژی و کسب و کارهای نو داشته باشند.